Този сайт използва бисквитки (cookies), за да може да ви предостави възможно най-доброто потребителско изживяване. Продължавайки да разглеждате този сайт, вие се съгласявате с използването на бисквитки от него!

Новини

НИ СЕВЕ новини
Ретро фитинг на тролейбус
12фев
Ретро фитинг на тролейбус
  • 2020-02-12

Водородните технологии може да помогнат за обновяване на наличния парк в обществения транспорт

В момента се финализира големият европейски проект за водородни автобуси „Обединена инициатива за водородни превозни средства в Европа“. В рамките на Проекта се пускат в експлоатация 150 автобуса в 14 града от 7 държави от Северозападна Европа, казва проф. Владикова. На ежегодния форум на съвместното предприятие „Горивни клетки и водород“ през ноември 2019 г., където се представят всички проекти по водород, на България е предложено да влезе в този проект и да купи на преференциални цени 5 водородни автобуса, което е признание за доверието към страната ни като фактор, който ще активира водородната електромобилност в региона. Ако се справим успешно с първата покупка, ще има още една партида от 5 автобуса по същия проект, а това е само стартът. Със субсидията цената на един водороден автобус се доближава до тази на един електрически. Предимството на водородния е експлоатационният му живот, който е 10 – 12 години, срещу 5 години за автобуса на батерии. Ще видим първите водородни автобуси в Бургас. Те изискват и построяването на първата от обещаните 10 зарядни станции за страната. Следващият кандидат е София.

Eфективното мащабно използване на възобновяема енергия е една от основните задачи пред учени и политици през XXI век. Това е пътят за предотвратяване на глобалното затопляне, което заплашва да унищожи живота на планетата. Науката овладя производството на енергия от природни ресурси, сега трябва да се осигури и нейното съхранение, което ще гарантира ефективното ѝ използване. И тук идва ред на развитието на водородните технологии, при които водородът се явява енергийният склад. Той може да се получи чрез електролиза, т.е. разлагане на водата при използване на възобновяема енергия, и да се конвертира обратно в енергия и топлина, когато и където е необходимо. При тази конверсия отпадният продукт отново е вода, т.е. енергийният цикъл е „от вода до вода“. В момента най-напредналите държави от Северозападна Европа могат да се похвалят и с най-голямо потребление на енергия, базирана на водорода. В транспортния сектор водородните технологии вече навлизат в комерсиален стадий.

Защо се обръща толкова голямо внимание на водородната електромобилност? Потърсихме отговор от проф. Дария Владикова от Института по електрохимия и енергийни системи на БАН.

Пълната статия можете да прочетете тук.

Посети сайта